This in turn makes the idea of identity a virtual impossibility , reducing it to the objective category of sameness . Leibniz's metaphysical principle of the identitas indiscernibilium paves the way for an indifference observable in the domain of engineering science , an attitude of What I cannot tell apart , I have no hesitation in calling identical. At some point , this undermined identity is then quite conveniently repudiated , and the individual becomes the victim of his own technical reproducibility.The second is the ethical fallacy of absolving us humans from any type of responsibility for our fellow creatures , which are regarded as mere things or indeed machines , from any bonds of sympathy we might feel towards them. That engenders an attitude of systematic denial of responsibility for anything extraneous to ourselves , an egocentric withdrawal from the full implications of our own practice.That also throws the door wide open to misanthropic practices. Anyone who artificially defines us humans as something entirely detached from the community of living beings , of sentient beings , to quote the succinct English expression , is capable of making other , no less artificial distinctions , for instance between mere humans and superhumans or between subhumans and proper people | Das führt dann dazu , daß die Kategorie der Identität nicht mehr wirklich gedacht werden kann - und auf die gegenständliche Kategorie der Gleichheit reduziert wird. Leibniz metaphysisches Prinzip der identitas indiscernibilium bahnt den Weg zu einer ingenieurwissenschaftlichen Unbekümmertheit : Was ich nicht unterscheiden kann , seh flugs ich als identisch an. Irgendwann wird die derart ausgehöhlte Identität dann auch ganz praktisch negiert : Das Individuum wird seiner technischen Reproduzierbarkeit unterworfen.Zweitens auf den ethischen Irrweg , uns Menschen von jeder Art von Verantwortung für unsere Mitlebewesen freizusprechen , die als bloße Dinge oder gar Maschinen betrachtet werden , von allen mitfühlenden Verbindungen mit ihnen , die wir erfahren können. Damit beginnt eine Haltung der systematischen Verantwortungslosigkeit für alles , was wir nicht selber sind , ein egozentrischer Rückzug aus der vollen Wirklichkeit der eigenen Praxis.Damit wird auch menschenfeindlichen Praktiken Tür und Tor geöffnet : Wer uns Menschen künstlich aus dem Konzert der Mitlebewesen , der sentient beings , wie es auf Englisch plastisch heißt , herausdefiniert , der kann auch andere , nicht weniger künstliche Grenzlinien ziehen , etwa zwischen bloßen Menschen und Übermenschen oder zwischen Untermenschen und richtigen Menschen.Renault - Werke |